האם יכולים להופיע כתמי חלודה על להבי סכיני שף מפלדת אל-חלד?

לעיתים אנו נשאלים, האם יכולים להופיע כתמי חלודה על להבי סכיני שף מפלדת אל-חלד?

פלדת אל-חלד (המוכרת גם כנירוסטה) מוגדרת כפלדה בעלת עמידות גבוהה יחסית בפני שִתּוּך (קורוזיה/החלדה) והכתמה, כתוצאה משילוב של לפחות 11% כרום בסגסוגת הפלדה. 
העמידות של פלדת אל-חלד, מתרחשת בזכות שכבת קרום דק הנוצרת כאשר הכרום שבפלדה נחשף לחמצן, או ליתר דיוק כאשר תלת-תחמוצת הכרום Cr2O3 נוצרת על-פני השטח (המהווה שכבת פסיבציה - "אי-תגובה"). 
שכבת קרום דק זה שאינו נראה לעין, אינו חדיר למים ולאוויר, ולכן מגן על המתכת שמתחתיו מפני החלדה, ומקנה לה מראה מבריק. גם אם המתכת נשרטת, נוצרת מייד שכבת קרום חדשה מעל השריטה.להב סכין יפני מפלדת דמשק

כדאי לדעת:- מנגנון ההחלדה או הכתמה של פלדת אלחלד

חשוב להבין כי פלדת אל-חלד בהגדרה אינה בעלת עמידות מוחלטת בפני החלדה, אלא היא נוטה פחות להחליד (לעומת פלדה רגילה). מכיוון שרובה של סגסוגת פלדת האלחלד הוא ברזל, היא בכל-זאת עלולה להחליד, אם נמנעת היווצרות שכבת הקרום הדק (שכבת הפסיבציה)
דבר זה יכול לקרות גם לסכיני מטבח, במקרים בהם פלדת הסכין מלוכלכת או רטובה, ונמנע מגע של הכרום עם חמצן, או אז לא יכולה להיווצר שכבת הקרום המגן. סכיני מטבח אף עלולות להחליד מאותה סיבה, כאשר הן מאוחסנות בתנאי לחות.
החלדה או הכתמה יכולים לנבוע גם מהנחת חפץ המכיל ברזל, למשך זמן ממושך, על פלדת האל-חלד (למשל השארת הסכין במחבת מברזל יצוק), או משימוש בסביבה מאוד תוקפנית. 
פרט לכך, אם אכן פלדת האל-חלד החלידה, הרי שבעיקרון, הסרת השכבה שהחלידה, ייבוש וחשיפת הסגסוגת לחמצן, יביאו ליצירת שכבת קרום חדשה. 
כעיקרון, שימוש בחומר בעל חומציות קלה יכול להסיר כתמי חלודה, אך נדרש להבין מהות החלודה על מנת לטפל בה.

כל הזכויות שמורות© סושף®