כיצד לבחור סכין שף נכון?

סכין מטבח איכותי הוא פריט הכרחי, שדורש להשקיע מחשבה בבחירתו, בדיוק כפי שתבחרו במרכיבים איכותיים להכנת מזונכם. בחירת סכין שף "הנכון" (או סט הסכינים) דורשת מחשבה, מאחר ועליכם לשקול את ההשקעה הקולינארית הזו. זה צריך להיות הסכין האחרון (או סט הסכינים האחרון) שתצטרכו לקנות אי פעם!

אז מה הם הכללים לבחירת סכין שף, ואיך עושים את זה נכון?

משפחה לא בוחרים – סכין שף כן - כשאתם בוחרים סכין שף למטבח, זהות יצרן הסכין הוא נתון חשוב, אך קחו בחשבון שכמה מהמותגים האופנתיים (ושמפמפמים עצמם לדעת בכל תכניות הבישול בטלוויזיה) אינם מציעים בהכרח סכיני שף איכותים במיוחד, ולכן המלצתנו שאל תתפשרו וקנו סכין רק ממותג סכיני שף גרמני מוביל או ממותג סכיני שף יפנים מוביל. קנו סכין שף איכותית שתלווה אתכם לכל החיים (עם אחריות של היצרן), וכך תימנעו מאובססיית לקנית סכינים מיותרות. לחתוך בסכין שף של ווסטהוף דרייצק
לכולנו יש לא מעט סכינים במגירה שפשוט קשה להיפטר מהם למרות שרובם פשוט מאכזבים ולא חותכים היטב – כי הן ניקנו ב"סייל" או סתם במחיר שנשמע אטרקטיבי. אתם רואים אותם בכל מקום: בתכוניות טלוויזיה, קופונים, בגלישה באינטרנט ובחנויות, סכינים הם אובססיה לאוהבי המטבח ואספני הסכינים. אבל הדבר הנכון הוא להתמקד בסכין שף איכותית מבית טוב, שתיתן תמורה גבוהה לאורך השימוש בה ותשמש אתכם בהנאה ובגאווה לעשרות שנים.

  • פלדת הסכין - הפלדה היא לב סכין המטבח שתבחרו, והיא הפרט החשוב ביותר והמעיד ביותר באופן אובייקטיבי על איכות סכין שף וביצועיה. מידת קשיות הפלדה מתבטאת גם בחדות הלהב (חדות זווית ההשחזה) וגם באיזו תכיפות נצטרך להשחיזו. סכינים עם קשיות פלדה נמוכה, מאבדים את חדותם במהירות, דורשים הפעלת כוח מיותרת והחיתוך בהם אינו חלק ונעים למשתמש. 
  • להב סכין ממתכת בדרגת קשיות גבוהה – ניתן להשחזה בזווית חדה יותר, וגם חוד הלהב יישמר לזמן ממושך יותר, אך ככל שעולה דרגת הקשיות עולה גם האתגר בתחזוקת חדות הלהב וגדל הסיכון לשרים וצ'יפים קטנים בחורפה כתוצאה משימוש או תחזוקה לא מתאימים
  • סכין שף מחושל או מוטבע – סכין שף מחושל הוא סכין איכותי יותר. זנב הסכין החודר לידית, כמו גם טבעת החישול (הבולסטר) בנקודת חיבור הידית ללהב והעובי המשתנה של פלדת הסכין לכל אורכה משפיעים על המשקל כללי של הסכין, איזון הסכין ביד, נוחות אחיזתו וחלוקת משקל בין הידית ללהב הסכין. 

חישול סכין ווסטהוף דרייצק

  • הגודל כן קובע - בבחירת סכין חשוב להתאים את הגודל לחומרי הגלם שאתם רוצים לחתוך וגם יחסית לכף יד המשתמש. הסכין "הטוב" ביותר יהיה תמיד הסכין המקנה את התחושה הטובה ביותר בידיכם. 
  • כשבוחרים סכין שף הלהב צריך להיות באורך אופטימלי של 20 סנטימטר לפחות. כאן המקום להסביר כי ככל שלהב הסכין ארוך יותר הפעלת הסכין נוחה יותר, מאחר והחיתוך בסכין יהיה יעיל יותר הן בזווית החיתוך וגם נדרש לעבור פחות פעמים בכל חיתוך. להב ארוך משמע גם סכין יותר כבדה ויציבה, אך מנגד ככל שהלהב ארוך יותר נדרשת מיומנות גבוהה יותר של המשתמש, ולכן מוטב לפחות מנוסים להתחיל בצעד הראשון בסכין קצרה יותר, לצבור ניסיון ולהתקדם בהמשך לסכין עם להב ארוך יותר. איננו יכולים להדגיש מספיק את החשיבות של קבלת ההחלטה כאשר "ידיכם מונחות על הסכין עצמו". למדו את יסודות הדברים כאן, ואחר כך צאו ל"נסיעת מבחן" עם הסכין
  • אחסנה נאותה ותחזוקה קבועה - כדי לשמור על הסכין שלכם במצב מעולה לזמן מושך. הצטיידו גם בפתרון לאחסן את הסכין בסביבה נקיה (בפס מגנט בלוק או מגן להב), יבשה ו"נושמת", שמגנה על הלהב במניעת חיכוך עם להבים ואביזרים מתכתיים אחרים. אחזקה שוטפת של סכיני המטבח שלכם מבטיחה תענוג בישול מתמשך. עם השימוש, כל חורפת סכין תאבד את "חדותה", חשוב להשתמש במוט השחזה או משחיז סכינים מכני, המתאים לקשיות הפלדה של הסכינים שברשותכם, כדי להחליק ולאפס מחדש את קצה הלהב, באופן תקופתי, לקבלת ביצוע חיתוך אופטימאלי.

טיפים שלנו לסיכום בחירת הסכין הנכון:

  • אל תתפתו למסרים שיווקיים בסלוגנים שהמציא מוחם הקודח של פרסומאים שלא החזיקו סכין שף מימיהם כמו "הבחירה של השפים..." כי גם אתם עלולים לגלות שאין לכם מושג איזה שף יבחר להשתמש בסכין שף שלא ממש...
  • לכל אלו שחושבים שעדיף לקנות סכין זולה ב- 50 ₪ כי בין כה סכיני שף זקוקים להשחזה לאחר זמן קצר, נאמר שאכן בטוח שסכין שף זול יאבד את החוד שלו במהרה, ואף ההשחזה שלו תחזיק זמן קצר בלבד, אבל סכין שף איכותי עם פלדה קשה יחזיק חוד לזמן ארוך, אפילו לשנים, בתנאי שתוחזקה היטב. בעיננו מה שעולה 50 ₪ שווה 50 ₪ (ולפעמים אף פחות)
  • אנחנו אוהבים תמיד להדגיש את התועלת הגבוהה ברכישת סכין שף טובה בהשוואה למחיר של מברשת שיניים. אם משווים את מחירה של מברשת שיניים (כ- 20 שקלים למברשת סבירה) שאנו נדרשים להחליפה מידי 3 חודשים לערך, הרי שהיא תעלה לנו בעצם כ- 7 שקלים לחודש שימוש, ואילו סכין שף איכותית שתעלה 500 – 600 שקלים ותשרת אותנו נאמנה (באחריות יצרן) ל- 25 שנה לפחות עולה בחודש שימוש פחות מ-2 שקלים, אז תעשו לבד את החשבון...ותגלו שיותר יקר לקנות מברשת שיניים ממוצעת מסכין שף גרמנית איכותית
  • תראו מה אומרים על הסכינים שלנו וקראו ביקורות והמלצות אודות סכיני שף, מלקוחות שכבר התנסו בהם

אם אתם מתלבטים בין משפחות סכיני WÜSTHOF

  • כמובן שקיימים הבדלים חזותיים מובהקים בין סדרות הסכינים השונות. אך מבחינת מבנה הסכין, כל אחד מן הסכינים מעוצב בדייקנות מגוש יחידני של אותה פלדת אל חלד ייחודית של ווסטהוף דרייצק, עם פחמן גבוה ועמידות בפני כתמים. רק קו ייצור הידיות, משקל הסכין ועיצובה - שונים. לכן, השאלה של סדרה טובה יותר, אינה ישימה כאן.
  • כל אחד מסכיני שף תוצרת ווסטהוף דרייצק מתוכנן ומיוצר בדייקנות כך שללא כל קשר לגודל, לצורה או לסדרת המוצר - משקל הסכין הוא פרופורציונאלי.מאוזן באופן משולם. גימור ללא דופי. חד במידה יוצאת דופן. אתם יכולים להיות בטוחים שכל אחד מהסכינים של ווסטהוף דרייצק יהיה בעל תכונות אלו. הגודל והצורה האופטימאליים לכל משימת חיתוך במטבחכם. 
  • האם סכין, שף שהוא אולי המכשיר הבסיסי ביותר בכל מטבח, יכול להיחשב כיצירת אומנות קולינארית? ווסטהוף דרייצק אומרים ש"כן"!!

למתעניינים בסכין שף יפני

אתם מוזמנים לקרוא את המאמר שלנו על הבחירה בין סכין שף יפנית לסכין שף מערבית, או לקפוץ ישירות לדף הבית של סכיני המטבח של יקסל יפן ולהתפעל

שחררו את השף שבכם...

כל הזכויות שמורות© סושף®