מדריך לבחירת מחבת טיגון

מדריך לבחירת מחבת טיגון טובה

מחבתות נון סטיק המוכרות גם כמחבתות בציפוי לא דביק, הן הכלי הטוב ביותר לטיגון בכלל ולבישול של חומרי גלם עדינים כמו ביצים או דגים מבלי שיידבקו יותר מדי למשטח הטיגון, כך שנדרש פחות שמנים לטיגונם, ויש סיכוי נמוך יותר שיישרפו.

מאחר ומחבתות אלו הן בשימוש התכוף ביותר במטבח, אם הן אינן מחבתות איכותיות – זה יורגש כמעט מיד, והן תישחקנה במהירות.

מרבית המחבתות לטיגון שבשימוש ביתי כיום הן מחבתות בציפוי שאינו-נדבק כלשהו, לרוב מחבת טפלון או דומה לו, מחבת בציפוי שיש, או בציפויים מתקדמים יותר על בסיס טיטניום, אבני ספיר או גבישי יהלומים.

על מה להקפיד, ואיך בוחרים מחבתות מומלצות לטיגון איכותי ולבישול בריא עם אורך חיים גבוה?

מהן התכונות של מחבת נון סטיק מומלץ?

מחבת נון סטיק מומלצת צריכה להיות נוחה לשימוש ותחזוקה. היא עשויה מרכיבים חזקים ועמידים, עם ציפוי לא דביק, שהמזון מתבשל בו באחידות (ונפרד ממנו בקלות).

הגדלים הנפוצים עבורה הן של מחבתות עגולות בקטרים בין 20 ל- 32 ס"מ, והשכיחים ביותר הם מחבת בקוטר 24 ס"מ ומחבת בקוטר 28 ס"מ.

בניגוד להנחה הרווחת, לגודל משטח הבישול של המחבת יש השפעה משמעותית על תוצאת הבישול, ולכן מומלץ להתאים את גודל המחבת לצרכי הבישול, ולבחור במחבת עם משטח רחב ושטוח, ולא לנסות לטגן חזה עוף או פילט דג במחבת קטנה כי הם יתבשלו בצורה לא אחידה.

מחבתות פחות מומלצות הן מהסוג הכבד, כמו מחבת יציקת ברזל, שמשקלן מגביל מאד את יכולת התנועה והתמרון, כמו גם מחבתות עם ידיות שמתחממות בבישול על כיריים, ודורשות הגנה מכווית חום עם כפפה.

מומלץ לבחור מחבת עם ידית נוחה לאחיזה, מחומר שאינו מתחמם על הכיריים. רצוי שידית האחיזה תהיה מחומר שעמיד בחום תנור.

לטיגון ובישול שגרתיים עדיף לבחור מחבת מרווחת עם שוליים נמוכים, המקלים על תמרון המזון לתוכה והחוצה ממנה (בהשוואה למחבת עמוקה).

מחבת יציקה – ערובה לאיכות?

אלומיניום מוליך חום בצורה טובה מאוד ומבטיח בישול אחיד יותר ופחות נקודות חמות. אולם למרות התקדמות טכנולוגית, ובעיקר משיקולי עלות, רוב המחבתות עדיין מיוצרות בתהליך ייצור סדרתי ביציקת ואקום/לחץ (Vacuum casting), בשל התאמתו לייצור המוני במכונה ועלותו הנמוכה יחסית.

בתהליך זה תערובת אלומיניום עם נחושת מותכת בלחץ מכונה ונוזלת לתוך תבנית, מה שבהכרח מוביל לרמת גימור נמוכה יותר בהשוואה למוצר מאלומיניום טהור בתהליך יציקה ידני. בתהליך זה יכולות להופיע בציפוי בועות שנלכדו ביציקה וכתוצאה מכך הוא עלול להתקלף בכל נקודת זמן לאורך חיי המוצר.

בנוסף, בגלל השימוש בנחושת לא ניתן ליישם את הציפוי של המחבת בטמפרטורה גבוהה, ונאלצים להשתמש בטכניקה להדבקת הציפוי – מה שבא לביטוי באורך חיים קצר משמעותית ותופעות לוואי בעייתיות בשימוש בכלי שנוצר ביציקת ואקום/לחץ.

מחבתות איכות מייצרים בתהליך יציקה ידנית חופשי ממתח, ללא חשש מעיוותים – והמשמעות היא מחבת עם אגירת חום אופטימלית ופיזור אחיד, שניתן להעבירו ישירות מהמקרר לכיריים, ואף לנקותו ולשטוף אותו במים מיד בתום הבישול, כאשר הוא עדיין חם. הוא מתנקה בקלות ללא חשש מעיוותים במשטח.

מהו הציפוי המשמש למחבתות נון סטיק?

רוב יצרני המחבתות רוכשים את חומר הציפוי למחבת מחברות כימיקלים גדולות המתמחות בפיתוח וייצור ציפויים לא דביקים להמון יישומים. הם יכולים לבחור את הרכב ותכונות הציפוי מתוך מגוון אפשרויות עצום, שנע במנעד רחב של מחירים.

לחומר הציפוי, מספר השכבות שלו, ומורכבות יישומן - יש השפעה משמעותית על מחיר המחבת, הביצועים ועמידות הציפוי של המחבת, ואף על תוצאות הבישול.

למרות שהשימוש במחבתות עם "ציפוי נוגד הדבקה", נובע בעיקר מהרצון לבישול בריא יותר, כמעט כל משתמש במחבת עם ציפוי לא דביק, חווה את נטייתו של הציפוי להתקלף. מפרסומים עדכניים עולה כי בטמפרטורות גבוהות, שאליהן מגיעים בזמן טיגון, הציפוי הלא דביק פולט חלקיקים וגם אדים רעילים.

למרות ש'טפלון' הוא שמו המסחרי של הציפוי הלא דביק (Polytetrafluoroethylene) השכיח ביותר, (בבעלות דופונט), חברת הענק שמייצרת ומספקת ליצרני המחבתות והסירים את מוצרי טפלון, קיימים יצרנים רבים לציפוי נוגד ההדבקה, שמשתמשים במונח זה כבשם גנרי.

מדוע המחבתות והסירים של Woll הם פשוט הטובים ביותר ושונים מכול השאר?

ציפויים מתקדמים יותר מחומרים דוגמת טיטניום או גבישי יהלומים, הופכים את משטח הבישול של המחבת לעמיד ביותר בפני שחיקה, ואף לסימני השריטות הקלות במשטח.

ציפוי טיטניום אבן ספיר או יהלומים של Woll, או ציפויי טפלון שונים?

חברת Norbert Woll Gmbh הינה יצרן של מחבתות וסירים איכותיים תוצרת גרמניה. תוצאות בישול מעולות - ללא פשרות!

חברת Woll פיתחה ציפוי נון סטיק ייחודי לבישול מופחת שמנים ללא הידבקות, ואף ללא שמן כלל!

התכונות המרכזיות של ציפויי המחבתות של  Woll:

  • ציפוי לא דביק עמיד במיוחד  – הציפוי מוגן הפטנט של Woll עמיד במיוחד, אינו מתקלף, ואף לסימני שריטות אין כל השפעה על תכונות הבישול, הטיגון או בטיחותו.
  • בישול במינימום שמנים – בזכות הציפוי המתקדם ניתן להכין מזון ללא שמן כלל או עם מעט מאד שמן - ללא הידבקות המזון. מצטיין בשמירת הערכים התזונתיים של המזון במיטבם, ומתאים להכנת ארוחות דיאטטיות וטעימות.
  • אפשר להשתמש בכלי מתכת - חוזקו ועמידותו של הציפוי מאפשרים שימוש בכלים מתכתיים בתהליך הבישול.
  • ניקוי ותחזוקה - הודות למשטח ציפוי איכותי, כל שצריך הוא לשטוף את הכלי במים חמים ומעט סבון כלים, מיד בתום כל שימוש, והכלי יהיה נקי ומבריק במהירות הבזק. הוא מתאים לשטיפה במדיח כלים.
  • בטיחות ותקינה - וכמובן ללא כל חשש לבריאות המשתמש. כלי הבישול היצוקים של Woll הנם PFOA-free,  ועומדים בדרישות משרד הבריאות הגרמני ותקן  TUV.

מאיפה לקנות מחבת לא נדבקת?

"סושף – כלים מבית טוב" היא החנות המובילה בישראל לכלי מטבח וסכיני שף האיכותיים ביותר. מדובר בחברת ייבוא ותיקה המתמחה במוצרים מהשורה הראשונה בעולם.

אתר סושף הוא חנות אונליין לאביזרי מטבח הגדולה והאיכותית בישראל, הכוללת מגוון אלפי מוצרים איכותיים למטבח, מטובי היצרנים האירופאים (ולא רק...) במחירים המשתלמים ביותר ובזמינות גבוהה, ישירות ממחסני היבואן.

בסושף תמצאו מגוון רחב של מוצרים ממותגים מובילים בחדשנות וביצירתיות, מטובי היצרנים, שיותירו חותם של איכות. המוצרים ייחודיים או פשוט טובים יותר.

בסושף מאמינים כי כל אדם זקוק למידע, לכלי הבישול או לרכיבים שאספה החברה ולהפיק מהם תועלת והנאה (לא רק העילית הקולינארית).

כאשר פוגשים ב"בשלנים" בחנות או באתר רואים בבירור שבסושף בוחרים בכלים מקצועיים ואיכותיים, שיקלו על כל לקוח חובב בישול ואפייה, למצוא פתרון מושלם לצרכיו הקולינריים (או כמתנה ייחודית לקרוב או חבר).

גם אלו שאינם נמנים על אוהבי הבישול והאפייה, לא יישארו אדישים למבחר הייחודי והאיכותי של הכלים והאביזרים למטבח המוצעים בחנות של סושף - הבית של הבשלנים.

כיבואנים, סושף תמיד מעוניינים בטכנולוגיות ופיתוחים חדשים בעולם הקולינארי, אולם עליהם להוכיח עצמם בפני החברה. מטרת החברה לעולם לא תהיה למכור כלים אופנתיים, בעלי שימושים מפוקפקים (אלו כבר תופסים מקום רב מדי במדפים), או גם להתמקד רק במחיר - ולהתפשר באיכות.

בסושף מקדישים תשומת לב רבה לעמידות ועיצוב המוצר, ומציעים מגוון רחב ממוצרי היצרנים הטובים בעולם.

בסושף מקווים שהאתר עוזר לכם למצוא את המידע, השירות או המוצר אותו אתם מחפשים. אנא, היו סבלנים, כי האתר גדל ומשתפר באופן מתמיד. אם אינכם יכולים למצוא את מבוקשכם, פשוט שילחו מייל.

בסושף מקווים לספק לכם כלים - שיעוררו את בישולכם לחיים!

החזון של סושף: להיות משאב יוצא דופן לטבח החובב והמקצועי.

סו-שף מספקת שרות ייחודי, מתמחה בייבוא ושיווק ציוד בישול ואפייה קלאסיים ומקצועיים, ומחזיקה בחדר תצוגה ובחנות הזמנות מקוונת.

להתייעצות מקצועית (גם כדי לשאול מה זה מחבת טפלון איכותית), צרו קשר במספר הטלפון: 050-5435510.