סכין שף מומלצת עד 400 ש"ח

בוחרים סכין שף מומלצת עד 400 ש"ח

סכין שף משמש אותנו כמעט בכל חיתוך במטבח – מקיצוץ ירקות לסלט, חיתוך של בשר ואפילו להכנה של סתם כריך. כבר כתבנו לא מעט על חשיבותו של סכין השף בעבודה במטבח, על השימושיות שלו, כלהב רב תכליתי המתאים למרבית משימות החיתוך במטבח, החל ממשימות קיצוץ קטנות ומדויקות, ועד לחיתוך, פריסה ופירוק של בשרים. בקיצור, אם אתם צריכים לבחור עבורכם סכין אחת – זו חייבת להיות סכין שף.
סכין השף הקלאסית שהיא מקור השראה וכלי חיוני לטבחים מקצועיים וביתיים רבים, היא סכין השף המחושלת מסדרת ה Classic של ווסטהוף דרייצק, ולא בכדי:- היא פשוט כלי עבודה חד יותר שיחתוך מאכלים מכל הסוגים ללא מאמץ, היא מעוצבת בהנדסת מוצר גרמנית כך שהסכין נוחה לאחיזה בידיים בגדלים שונים, ובגלל קשיות הפלדה הגבוהה היא תישאר חדה לזמן ממושך יותר, ככלי חיתוך עמיד ועשוי היטב, שישרת אתכם לכל החיים. פשוטו כמשמעו! ולכן אנחנו גם מגדירים אותה כבחירה הטובה ביותר עבור רוב האנשים. 
אבל אם נדרשת בחירה של סכין שף במסגרת תקציב מוגדר של עד 400 ₪, שתהיה סכין שף זולה יחסית, עם להב באורך 20 ס"מ (אורך זה הוא הסטנדרטי והשימושי ביותר עבור רוב הטבחים), ושתהיה חדה ומיומנת במטבח, אנחנו ללא היסוס בוחרים בסכין השף המוטבעת מסדרת ה Gourmet של ווסטהוף דרייצק, שהיא אחות תואמת לזו מסדרת ה Classic (השוואה בין סכיני השף משתי סדרות אלו פרטנו במאמר השוואת סכיני שף וסכיני מטבח תוצרת Wusthof גרמניה מסדרת Gourmet לעומת סדרת Classic).

למה כדאי לשים לב כשבוחרים סכין שף

חדות הלהב:- סכין חדה היא חיונית לביצוע עבודה מהיר, נוח ובטוח. 

בתמונה -  להב חד צריך לחתוך בצורה נקייה גם דרך פרי או ירק רך, תוך שמירה על שלמות כל פרוסה, ומבלי למעוך אותו

שלושה גורמים עיקריים קובעים את מידת חדות הסכין. הראשון הוא קשיות פלדת הלהב, השני זווית הקצה והשלישי מידת הליטוש וההחלקה של החוד. ככל שקשיות פלדת הלהב גבוהה יותר, ניתן להשחיזו בזווית חדה יותר משני צדי קצה החתך שלו, כך שקצה החיתוך זוויתי ודק יותר. אך כדי לגרום לכך שסכין באמת תרגיש לכם חדה, חוד קצה החיתוך צריך להיות מוחלק ומלוטש בצורה אחידה וללא שבבים, כדי שהסכין תהיה חדה יותר בפעולתה ותחתוך בקלות.
סכין שף גורמה של Wusthof, מדורג בקשיות של 56° רוקוול, מושחז בזווית של 20° בכל דופן ומלוטש בהשחזת לייזר רובוטית

מבנה אחוד מלא:- 

ערובה לסכין איכותי היא להב העשוי יחידה פלדה רציפה אחת, ללא חיבורים או ריתוכים, מקצה הלהב ועד קצה הידית (Full tang), מתפקדת כשלוחה של להב הסכין, 

בתמונה - מבנה אחוד מלא בסכין שף גורמה (Full tang)

מה שמעניק יציבות אמינה ועמידות, ומבטיח שהלהב לא יתנתק מהידית. הדרך היחידה לדעת אם הסכין הוא במבנה אחוד מלא (Full tang), הוא לוודא שאתם רואים את פלדת הסכין לכל אורכה (כמו בתמונה של הידית המסומרת בסכין שף גורמה).
אם הסכין מצוידת בידית פלסטיק יצוקה, צפו שאינה במבנה אחוד מלא (הפלדה מוסתרת ונעצרת היכן שהוא בתוך הידית)

בתמונה - מבנה אחוד מלא בסכין שף גורמה (Full tang)

 

חלוקת משקל מאוזן: יתרון מובהק נוסף הנלווה לסכין שף במבנה אחוד מלא, הוא תוספת משקל הפלדה לאורך כל הידית, לאיזון הסכין וכמשקל נגד הלהב. איזון הסכין ביד מושג גם ע"י חלוקת משקל הפלדה באמצעות שינוי והתאמה של עובי הלהב. בחלק הידית הוא עבה יחסית, והולך וצר לכיוון קצה הלהב. מבנה זה משרת את איזון משקל הסכין, וגם את החיתוך בו – כשהלהב החותך אינו עבה וקל לחיתוך ומעבר

חלוקת משקל להב סכין שף גורמה (עליון בתמונה) לכל אורך הסכין מעקב הידית לקצה הלהב, בעובי פלדה משתנה – לאיזון מושלם

חלוקת משקל להב סכין שף גורמה (עליון בתמונה) לכל אורך הסכין מעקב הידית לקצה הלהב, בעובי פלדה משתנה – לאיזון מושלם

רוחב הלהב והעיקול שלו

סכין שף גורמה עם להב מעוקל היטב (למעלה), שמאפשר ביצוע סוגים שונים של חתכים בקלות

לסכיני שף ככלל יש מבנה להב מעוקל, כדי לאפשר חיתוך בתנועת נדנוד או עירסול, בה מנדנדים את הלהב מקצהו לעקבו, וחוזר חלילה.

 חשוב לבחור סכין עם להב בו העקומה מודגשת דיה ואינה עדינה מדי. להב מעוקל מאפשר תנועת חיתוך טבעית יותר. הנדנוד של הסכין הוא טבעי ורציף יותר, מבלי להרים את היד בצורה מוגזמת מעל המשטח. כאשר עיקול הלהב קל מידי, או לחלופין מעוגל יותר זה גורם למאמץ מיותר בשינוי זווית פרק כף היד והזרוע, כדי להגיע לתנועת נדנוד רצופה בחיתוך.

בתמונה - סכין שף גורמה עם להב מעוקל היטב (למעלה), שמאפשר ביצוע סוגים שונים של חתכים בקלות. ולעומתו סכין שף עם להב פחות מעוקל (למטה) שדורש הרמה גבוהה יותר של היד והזרוע במהלך החיתוך.

ידית הסכין: ידית סכין שף גורמה תלת מסומרת, במבנה עם בליטות ארגונומיות, המתכנס לעבר הלהבידית טובה לסכיני שף צריכה להיות נוחה ובטוחה באחיזה, ועמידה לאורך זמן. בניגוד לסכינים עם ידיות העשויות מחומרים בעלי מרקם גומי, שהם זולים יותר למגע וקלי גוף לאחיזה, ידית ה- POM התלת מסומרת של סכין שף גורמה, עשויה מחומר בעל מבנה מולקולרי הדוק, ולכן עמיד ביותר. המבנה של הידית הוא ארגונומי, ברוחב משתנה עם בליטת עקב באחור, וקו תחתון גלי ע"מ שתהיה נוחה לאחיזה ולא תחליק גם כשהידיים רטובות או שמנוניות. בנוסף, עיצוב הידית בסכין שף Gourmet, אינו נגמר בחדות בקצה הידית, אלא מתכנס לעבר הלהב ועוטף אותו בדומה לבולסטר שבסכין שף מחושל, מה שמקל על אחיזה הדוקה של הסכין.

ידית סכין שף גורמה תלת מסומרת, במבנה עם בליטות ארגונומיות, המתכנס לעבר הלהב, ועוטף אותו בדומה לבולסטר שבסכין שף מחושל

מרווח אחיזה מתחת לידית: ככל שהלהב רחב יותר בעקב, כך הידית מספקת יותר מקום לאחיזה הדוקה מתחתיה, מבלי לפגוע במשטח במהלך החיתוך. עקב הלהב של סכין שף גורמה (עליונה בתמונה) משאיר מרווח של כ -2 ס"מ מעל המשטח, ומאפשר אחיזה הדוקה בחיתוך רציף, מבלי שאצבעות ידכם תפגענה ממשטח החיתוך. להב צר יותר עלול לא להשאיר מספיק מקום לאצבעות, ולהטיח אותן במשטח במהלך החיתוך. בנוסף מבנה הידית בסכין שף גורמה מתכנס לעבר הלהב, ועוטף אותו בדומה לבולסטר שבסכיני סדרת Classic

 

מרווח מתחת לידית האחיזה של סכיןבתמונה מרווח מתחת לידית האחיזה של סכין

לסיכום בחירתנו של סכין שף מומלצת בטווח מחיר עד 400 ₪, הבחירה באמת קלה ואנחנו ללא היסוס בוחרים בסכין השף המוטבעת מסדרת ה Gourmet של ווסטהוף דרייצק דגם 4562 עם להב באורך 20 ס"מ, סכין רב תכליתית עם להב חיתוך אידאלי יציב ועמיד. סכין שף גורמה של Wusthof  עוצב עבור טבחים ביתיים המבקשים סכיני שף באיכות גרמנית, וביצועים גבוהים בתג מחיר נמוך משמעותית מסכין שף קלאסיק. זהו גם סכין הבחירה של בתי הספר המובילים לבישול, בצעדים ראשונים של טבחים מקצועיים. זו סכין איכותית המיוצרת במלואה במפעלי ווסטהוף בסולינגן גרמניה, ומלווה באחריות יצרן ל- 25 שנה

את סכין שף גורמה של ווסטהוף דרייצק דגם 4562, ניתן לרכוש:-

  • כפריט בודד – דגם 4562/20 (מק"ט 142114232) בלינק
  • כחלק מסט – דגם 9654 (מק"ט 142114235) בלינק 
  • כחלק מסט – דגם 8010 (מק"ט 142114749) בלינק